Nuffnang

Thursday, January 27, 2011

Mari belajar tentang tumbuhan.



Landskap adalah bidang yang sangat luas dan ia mempunyai banyak bidang, sebagai contoh nurseri, landskap designer, kontraktor landskap, pensyarah landskap, perunding landskap dan banyak lagi.
Kini pemilik syarikat landskap kebanyakannya bergelar jutawan. Putrajaya sahaja jika diteliti banyak pokok yang menarik dan cantik yang ditanam dan dalam anggaran nilai ringgit malaysia lebih 5oo,ooo.oo ringgit malaysia. 
LANDSKAP bukan sesuatu yang baru di malaysia, ia bermula sejak awal dari tahun 1991++ lagi. Kini landskap adalah bidang yang memberi pendapatan lumayan. Bidang Landskap kini mulai berkembang pesat. Salah satu pengajian yang mengajar bidang Landskap ialah di Universiti Putra Malaysia.(UPM), yang dahulunya dikenali Universiti Pertanian Malaysia dan ditukar oleh mantan Perdana Menteri Dr. Mahathir Mohd.


Senarai pokok yang sesuai ditanam di rumah anda. Kategori yang sesuai ialah jenis Shrub(pokok renek). Berikut:(scientific Name)
1.Asclepias curassavica
2.Asystasia gangetica
3.Asytasia intrusa
4.Ixora sp.
5.Lantana Camara
6.Pentas Lanceolata
7.Stachytrapheta indica




Manakala untuk mencantikkan batu yang menghadang rumah anda, cantik jika digunakan pokok yang memanjat, ia akan kelihatan tembok rumah anda di warnai rumput yang cantik. Contoh nama pokok climber(memanjat):
1.Antigonon leptopus
2.Bauhinia bidentata
3.Clematis aristata
4.Mandevilla sanderi 'Rosea'
5.Norantea guianensis


Saya harap kawasan rumah anda nampak lebih indah dan cantik dengan menanam pokok yang sesuai dengan luas dan warna cat rumah anda.

Sila beri cadangan untuk mencantikkan kawasan landskap.

No comments:

Post a Comment

PELUANG ANDA!!

HANGAT

Untuk sebarang sewa iklan di blog saya sila post comment

IKLANKAN DI BLOG SAYA- percuma

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers